Boodschappen anno 2022

Een aantal jaren geleden heb ik gezegd dat ik nóóit zou gaan betalen om mijn boodschappen te laten bezorgen. Gek. Allemaal gek waren ze. Oh boy. What was I wrong.

De eerste online bestelling deed ik toen we in onze eerste quarantaine zaten. We hebben een beperkt netwerk hier en niemand die boodschappen voor ons kon doen. Dus bestelden we ze. Dat was eigenlijk best makkelijk. We deden het nog eens. En nog eens. En sindsdien zijn we nooit meer teruggegaan naar fysiek boodschappen doen. Natuurlijk gaan we nog weleens naar de winkel voor hier en daar een losse boodschap. En wekelijks komen we bij de bakker, slager en kaasboer. Maar de ’gewone’ boodschappen bestellen we iedere week online. Dat kost ons zes euro. Soms kost het niets, omdat we een waardebon hebben of producten waarop gratis bezorgen zit. Voor zes euro verzamelen ze al mijn boodschappen in de winkel. Ze brengen het tot in mijn keuken. Met de benzineprijzen van nu kan ik niet eens naar de winkel rijden voor dit bedrag. Natuurlijk zitten er naast voordelen ook nadelen aan online boodschappen bestellen.

Voordelen

De grootste voordelen voor mij zijn:

  • Mentale bandbreedte; die heb ik door allerlei omstandigheden niet zoveel. Ik vind het heerlijk om niet (bijna) dagelijks over boodschappen na te denken.
  • Tijdsbesparing: naar de winkel, door het gangpad. Mijn chaotische hoofd dat zes keer door de winkel moet. Boodschappen in de auto. Weer naar huis. In vijf minuten heb ik het lijstje aangeklikt wat we nodig hebben en ik hoef het alleen vanuit het kratje in de kastjes te doen. Laat staan dat ik met een gillend kind zo’n winkel door moet.
  • Geld. Of het echt geld bespaart weet ik niet. In mijn geval zorgt het wel voor veel minder impulsaankopen. Het maakt me ook creatiever in de keuken. We maken een weekplanning. Dat was eerst heel erg wennen, omdat ik gewend was het per dag te bekijken. Maar uiteindelijk bespaart dit me veel denkkracht. We plannen altijd 4 tot 5 maaltijden in en de laatste twee dagen doen we het met restjes of andere dingen die het huis te bieden heeft (een vriezer vol).

Nadelen

Er zijn ook genoeg nadelen te bedenken. Voor mij zijn de grootste nadelen:

  • Foute producten. Alternatieve dingen die niet binnen de aanbieding vallen. Fruit dat niet helemaal goed meer is. Melk die aan de datum is. Soms komt het voor, maar verrassend weinig. Als het toch voorkomt, bel ik meteen. En het wordt altijd zonder problemen opgelost (geld terug of omgeruild voor een ander product).
  • Het missen van de trends; door nooit meer een rondje door de winkel te lopen, mis je weleens wat er allemaal te koop is. Nieuwe producten. Niet echt een heel groot probleem voor mij, maar zo nu en dan kom ik erachter wat er dan toch weer te koop is en dan denk ik: waarom wist ik dit niet eerder?!

Meer nadelen kan ik voor mezelf niet bedenken. Wij hebben een minimum bestelbedrag van 30 euro en geen abonnement of vast tijdsslot. Zo zijn we volledig vrij en flexibel in wanneer we wel of niet boodschappen laten bezorgen.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.