Voor Dytmer

Mijn tweede stagedag. Ik zie er een beetje tegenop. Vorige week heb ik een groep 6 gezien die een werkhouding heeft van groep 3. Dat is geen goed nieuws voor mij. Vorige week ontmoette ik Boaz. Deze week merkte ik dat het me gelukt is om (blijkbaar) een band met de leerlingen om te bouwen in deze korte periode. Ze knoopten gesprekjes met me aan, gaven me complimentjes en vroegen of ik voor altijd bleef.

Dytmer lachte naar me. Wat groter dan de rest van de jongens en in zijn gedrag ó zo stoer. Twee tanden die scheef staan. Hij lijkt daardoor een beetje op een konijn. Zijn haar zit in de war. Het complete plaatje maakt het aandoenlijk.

Dytmer: juf, ik wil een [noemtmoeilijkenaamvanietswaarikgeenverstandvanheb]

Ik: Ah, wat is dat?

Dytmer: nou ja, daar kan je vanalles mee! Zoals schieten.

Ik: oh?

Dytmer: maar ja, ik krijg die [moeilijke naam] niet

Ik: waarom krijg je dat niet?

Dytmer: het is dúúúúúúúúr

Ik: Ah ja. Dan krijg je het vast niet zomaar.

Dytmer: nou weet je. Uhm. Wij hebben eigenlijk geen geld.

Ik: Hm.

Dytmer: wij hebben nog maar VIJF euro voor de hele maand. VIJF EURO JUF.

Oh boy. Ik zit op een school in een achterstandswijk. Voor het eerst van mijn leven. Ik weet dat het bestaat. Een groot contrast met de scholen waar ik tot nu toe heb stagegelopen. Voor de tweede keer in twee weken tijd vraag ik me af waar dit gesprek gaat eindigen. Dytmer gaat verder.

Dytmer: Een reep Milka kost 83 cent bij de Jumbo.

De juf in mij wil zeggen: en, hoeveel kun je er dan kopen van vijf euro en welk bedrag hou je over?

Ik: Vijf euro is inderdaad niet veel voor de rest van de maand. Maar waar wil je dat schietding voor gebruiken dan?

Dytmer: Ik word joetoeber. Morgen krijg ik mijn eigen kanaal!

Ik: Ah, youtuber. Wat lijkt je daar leuk aan?

Dytmer: Ik word rijk man.

Ik: Het kan ook hard werken zijn hoor, youtuber.

Dytmer lacht. Ik kijk hem serieus over mijn bril aan.

Ik: echt hoor.

Dytmer: ik hoef helemaal geen taal of rekenen. Ik kom niet meer naar school.

Ik: En hoe wil je dan een filmpje posten? Als jij een filmpje opzoekt op youtube, hoe doe je dat dan?

Dytmer: uh. nou. gewoon intoetsen.

Ik: juist. Moet je wel kunnen lezen en typen. En wanneer ben je rijk?

Dytmer: als ik veel geld heb.

Ik: Hoe ga je je geld tellen dan?

Dytmer schuifelt wat ongemakkelijk heen en weer. Rekenen is niet zijn sterkste vak.

Ik: we gaan vandaag optellen tot het duizendtal. Komt goed uit. Kun je mooi oefenen om je geld te tellen. Moet je nog meer dingen kunnen om youtuber te worden?

Dytmer: Ja, filmpjes maken. En praten. Oh en goed met [moeilijke naam] schieten.

Ik maak een einde aan het gesprek, omdat ik verder moet met de volgende les. Rekenen. Dan geef ik Dytmer een beurt. Dytmer: jij hebt 234 euro verdiend met een filmpje en je had ook al 125 euro op je bankrekening staan. Hoe gaan we uitrekenen hoeveel geld je nu in totaal hebt? Nou juf, eerst doe je de honderdtallen bij elkaar. En dan de tientallen en daarna ook de losse.

Er komt een mooie som op het bord te staan.

200 + 100 = 300

30 + 20 = 50

4+5 = 9

359

Als ik tijdens de verwerking door de klas loop en ik kijk in Dytmers schrift staat er een pistool en smiley bij zijn antwoord.

Lieve Dytmer. Geef je dromen niet op.