Dubbele afschrijving gemist

Ik maak er geen geheim van dat ik een chaoot ben. Ondanks dat was ik in een vorig leven best een goede administratieve kracht. Hoe ik ooit de financiële administratie van een bedrijf met een miljoenenomzet leidde is me soms nog een raadsel. Met plezier denk ik terug aan de grootboekrekeningen waar je een lineaal langs kon leggen, al was het maar vanwege de omschrijving.

Maar ik ben een beetje roestig en waar ik in mijn werk goed in ben, laat ik thuis regelmatig verzaken. Ik doe de (financiële) administratie van mijzelf, mijn man en zijn toko. Toen ik in augustus een mailtje kreeg op zijn e-mailadres met mededeling dat de verzekering van mijn e-bike met een jaar verlengd was en daarbij een Ideal-link, betaalde ik direct. Er zat geen factuur of overzicht bij. Maar mijn onfeilbare geheugen vertelde mij dat het wel klopte. Laatst werkte ik de administratie van november bij. Het factuurnummer dat ik aan de prolongatie had gegeven was al gebruikt. Dat was mijn redding, want ik had volledig gemist dat er twee afschrijvingen geweest waren.

Het verhaal wordt nog wat interessanter. Ik dook even in de materie en kon in de mail maar 1 prolongatie/mail vinden. Ik snapte er eerlijk gezegd geen jota van. Een automatische incasso en eentje die via een ideallink betaald was. Twee verschillende nummers. Twee verschillende bedragen. Ik belde de klantenservice van de verzekering en kreeg een redelijk geïrrigeerde mevrouw aan de lijn. Ze snapte het probleem niet, maar dat kan ook aan mijn uitleg hebben gelegen. We praatten wat heen en weer en ze had het over mijn Stella. Nou, die heb ik niet. Uiteindelijk kwam er een adres uit Rijswijk boven water. Daar heb ik nog nooit gewoond.

Al snel vielen voor mij alle puzzelstukjes op z’n plek. Dit uitgelegd krijgen aan de medewerkster was iets lastiger. Mijn man heeft een veelvoorkomende achternaam en het e-mailadres dat hij gebruikt bestaat uit VOORLETTERACHTERNAAM@….com. Die achternaam, daar zijn er dus wel honderdduizend van in Nederland. Helaas zijn er meerdere mensen die zijn e-mailadres gebruiken/opgeven in verschillende situaties. Misschien vergeten ze ergens een punt, komma of cijfer. Maar hij krijgt regelmatig post bestemd voor ene Pietje die Jehovagetuige is, loonstrookjes van een Pieternella, een hypotheekaanvraag van Pieter, leasecontracten van Pjotter. Etcetera. We hebben ooit een pizzabestelling gewijzigd van één pizza naar 15 pizza’s. :’ ) Vaak sturen we een beleefd mailtje terug. Beleefd voor mijn doen dan.

Enfin, Pieter had dus ons e-mailadres opgegeven voor zijn Stella, ik kreeg ongeveer rond de tijd van mijn prolongatie een verlenging gericht aan geachte VOORLETTER ACHTERNAAM en betaalde klakkeloos. Ik had verwacht dat het zes jaar zou duren voor dit opgelost zou worden, als het al ooit opgelost zou worden. Het is namelijk nogal verwarrend. De automatische incasso kon ik niet laten terugboeken, want dat was onze ’echte’ verzekering en ik wilde niet onverzekerd rond cruisen. Tot mijn zeer grote verbazing stond het geld de volgende dag op mijn rekening en had ik een vriendelijk excuusmailtje.

Mijn voornaam en achternaam zijn behoorlijk zeldzaam. Ik heb nog steeds het e-mailadres dat ik aanmaakte toen ik 13 was. Oorspronkelijk bestond het ook uit alleen mijn voornaam en achternaam (en die is uniek), maar -verrassing- ik raakte een keer of tien mijn wachtwoord kwijt en wist als 13yo niet hoe ik dat moest herstellen. En dus is het voor altijd gebleven bij:

VOORNAAM _ ACHTERNAAM GEBOORTEJAAR @ …. com

Mij zullen de wannabees niet neppen.

1 gedachte over “Dubbele afschrijving gemist”

Reacties zijn gesloten.